Brf Vendelsömalm består av sju trevåningshus med sammanlagt 133 lägenheter.
Föreningen bildades under våren/sommaren 1962 och äger och förvaltar sedan dess fastigheterna Klena 5:2, 5:3 och 5:4.
Husen, som stod färdigbyggda 1959, genomgick år 2002 ett omfattande stambyte och i samband med detta totalrenoverades även samtliga badrum.
Föreningens lägenheter har en sammanlagd bostadsyta på 8209 kvadratmeter. Utöver detta finns även 250 kvadratmeter lokalyta för uthyrning. För närvarande hyr en restaurang med pizzeria dessa lokaler. Vidare finns en lokal där ny hyresgäst är på gång,
Uppskattningsvis bor det totalt 200 personer i föreningens lägenheter.
Bilden nedan visar föreningens fastigheter.

Fastighetskarta
Förteckning

I föreningen finns även:

• heltidsanställd fastighetsskötare
  • källarförråd och matkällare till alla lägenheter
  • p-platser och garage (även särskilt MC-garage)
  • modern tvättstuga
  • uttag för bredband och kabel-TV i alla lägenheter
  • hobbyrum till uthyrning

Området

Fastigheterna är byggda mitt i ett lugnt villaområde med omedelbar närhet till naturen i Tyresta Nationalpark.
Knappt 4 km härifrån ligger Haninge Centrum med sin stora galleria, bibliotek samt buss- och pendelterminal.
Nära centrumet ligger Fredrika Bremergymnasierna och Torvalla sportcenter med bl.a.ishallar, fotbollsplaner, gym och sport/simhall.
Flera av Haninges största matbutiker finns inom kort avstånd. Coop Forum, Port 73, ICA Maxi, Willys och Lidl har alla sina storköp här. I anslutning till Ica Maxi finns även systembolag.

Kommunikationer

Det finns flera busslinjer som stannar utanför Brf Vendelsömalm, även nattetid, vilket gör det enkelt att förflytta sig inom Haninge och att åka till Stockholm.
Bussarna 807 och 818 trafikerar Gullmarsplan respektive Stockholm C med täta avgångar i rusningstrafik. På ca 30 minuter är du framme i Gullmarsplan och efter ytterligare 10-15 minuter når du Stockholm C.